27 nov. 2011

Controlfreak



Controlfreak is my middle name. Ik kan er niet tegen als er dingen onverwachts heel anders gaan en ongeorganiseerde dingen maken me heel chagrijnig en moe.  Ik weet dat ik er mee moet leren leven.. Maar hoe?


Roosters, lijstjes, schema's, planners, afsprakenboekjes, agenda's, allemaal even handig maar aan de andere kant voor mij echt vervelend. Ik máák namelijk altijd lijstjes en schema's, maar er hoeft maar één simpel dingetje niet te kloppen en het is weer een chaos. En dan ga ik stressen. En dát reageer ik dan weer af op andere mensen. En dat is nou juist wat ik NIET moet doen.

Vroeger was ik nog veel erger, bijna neurotisch. Alles móést opgeruimd zijn als ik ging slapen, als er ook maar één klein dingetje scheef lag, ging ik mijn bed uit om het recht te leggen. Als er iets anders ging dan ik gepland had, had ik al gelijk geen zin meer. Als iets niet lukte, wat ik toch heel goed gepland had, werd ik boos op mezelf. Nu is het gelukkig wel anders, ik ruim niet meer de hele dag dingen op en ik laat ook planningen een beetje meer los. Maar toch is het nog niet helemaal zoals ik zou willen.

Als ik goed geleerd heb voor een proefwerk en het gaat goed, is er niks aan de hand. Heb ik slecht geleerd , stress ik altijd voor het proefwerk begint ( en ik denk dat er genoeg mensen zijn die dat kunnen bevestigen ). Als het dan goed gaat, even goede vrienden. Gaat het slecht, wordt ik boos. Want ik hád beter kunnen leren, ik hád het beter kunnen maken. Maar dat heb ik niet gedaan en is meteen mijn hele dag verpest. Het enige wat ik dan vergeet is; dat ik er niks meer aan kán doen, dat ik het gewoon los moet laten. Maarja, zó had ik het dus niet gepland.. Ik heb er geen invloed meer op, en dat frustreert me, tot ik mijn cijfer heb gekregen.

Als ik een gesprek wil of denk dat ik ga voeren met iemand omdat ik bijvoorbeeld boos ben, bedenk ik helemaal van tevoren wat ik dan tegen die persoon ga zeggen. Natuurlijk gaat het in werkelijkheid nooit zo, en meestal komt het gesprek er niet eens, maar het is gewoon dat ik wat te zeggen wil hebben als ik met een verhaal kom. En ná zo'n gesprek bedenk ik me dan ineens honderd dingen die ik had kúnnen zeggen, maar niet heb gedaan.

Vorig jaar deed ik een theaterstuk op school, met een aantal vrienden, onder leiding van iemand van buitenaf. Opzich heel leuk, maar die mán. Wat een ongeorganiseerd type was dat, echt vre-se-lijk. Ik vond hem ontzettend aardig, hij verstond zijn vak, maar ik kon er zó slecht tegen dat hij alle afspraken op zijn hand schreef, een portomonee met zóveel bonnetjes had dat je het geld moest zoeken, en nooit wist of hij eigenlijk wel tijd had. Ik heb in de periode van dat stuk heel veel stress gehad, omdat ik er dus niet tegen kan als ik niet weet waar ik aantoe ben.. Niet alleen daarom overigens, maar dat even terzijde. Als ik er nu op terugkijk vond ik het heel leuk om te doen, maar tijdens die periode heb ik me op sommige momenten echt ellendig gevoeld.

En ook nu, terwijl ik dit type, heb ik zo'n periode. Dit is een korte, dat weet ik en ik weet ook precies wanneer hij zal eindigen. Aankomende donderdag, als ik pech heb wordt het vrijdag. En dat zit zo, ik wil namelijk op uitwisseling met school, naar IJsland. Daar heb ik afgelopen week een motivatie voor moeten inleveren en nu  is het dus wachten. Er mogen maar 20 leerlingen mee ( er zijn ook nog andere plaatsen waar je naartoe kan, maar het allerliefst wil ik naar IJsland) en dus moet er waarschijnlijk geloot worden. En omdat ik daar geen énkele invloed op heb, spookt dat als een soort stuiterbal door mijn hoofd. Echt ontzettend irritant.

Zo kan ik eigenlijk nog wel een aantal voorbeelden noemen, maar het is zeker niet iets wat mijn leven beheerst, laat ik dat voorop stellen. Het enige wat ik weet is dat meer mensen van mijn leeftijd hier last van hebben, en dat het volkomen normaal is. Ondanks dat ik soms een beetje als een stuiterbal door mijn kamer spring omdat ik die stress even kwijt moet is dat denk ik ook wel weer goed. Het motiveert me toch weer om volgende keer beter mijn best te doen  / sommige dingen gewoon te laten voor wat ze zijn of om  gewoon iets anders te gaan doen. Ik moet er alleen nog een beetje beter mee leren omgaan denk ik..

Liefs,
Elana


Artikelquote: I am a control freak. I want to do what I want to do. - Kiana Tom






LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...