15 nov. 2011

Let's talk about happiness


"Later als ik groot ben wil ik..." Negen van de tien mensen zegt dan; "Ik wil in ieder geval gelukkig zijn". Maar, wát is nou precies gelukkig zijn? Ben jij gelukkig? Hoe weet je dat je gelukkig bent? Waarom wíl iedereen gelukkig zijn? Dat zijn nou dingen die ik me vaak afvraag. In dit artikel ga ik die vragen proberen te beantwoorden, vanaf mijn kant dan. Read on!



Het woord 'gelukkig' irriteert me mateloos. Wát is in hemelsnaam gelukkig? Dat je je goed voelt? Dat je weet dat er mensen zijn die van je houden? Dat je blij bent met jezelf en je omgeving? Ik zou het eerlijkgezegd niet eens weten. Maar als ik dan toch antwoord moet geven op de vraag of ik gelukkig ben, zeg ik ja.
Ik ben naar mijn mening gelukkig omdat; Ik ontzettend lieve mensen om me heen heb, ik kan doen wat ik wil doen, ik dingen bereik die ik wil bereiken en omdat ik gewoon ben wie ik ben.

Maar dan komen we bij de volgende vraag, hoe voelt het dan als je gelukkig bent? Ben je dan altijd vrolijk? Ben je als je je slecht voelt dan niet gelukkig? Ben je dan blij met alles wat er om je heen gebeurt? 
Dit zijn ook weer vragen waar ik in principe geen antwoord op kan geven. Ik voel me over het algemeen goed en ben blij met de dingen die ik heb, maar ik heb ook wel eens een dag dat ik me erger aan alles en iedereen. Ik denk alleen dat dit me maakt wie ik ben en die slechtere dagen gaan ook altijd wel weer over. Dit maakt me dus in principe naar mijn mening niet minder 'gelukkig'.

En, hoe weet je dan dat je gelukkig bent? Merk je dan aan jezelf dat je beter tegen het leven aan kijkt? Of dat je overal zin in hebt? Dat je met een goed gevoel wakker word en ook weer met een goed gevoel je bed in gaat?
Ik denk dat ik weet dat ik gelukkig ben omdat... Ik heb eigenlijk geen idee. Zoals ik al zei, ik voel me goed en word blij van de dingen die veel voor me betekenen in het leven. Ook kan ik zorgeloos lachen met vriendinnen, dingen van me af zetten tijdens het sporten, en, als ik wil, kan ik me voor de volle 100% concentreren op school. Maar ook ik heb dingen in mijn leven die ik liever anders zou zien, of die ik liever helemaal niet zou zien, maar zo is het nou eenmaal. Ik denk niet dat er mensen op deze wereld zijn die niks aan hun hoofd hebben, die het overal maar mee eens zijn. En dat zou ook niet goed zijn, dan heb je toch niks om overna te denken?

Na al deze vragen kan ik op de vraag 'Waarom wil iedereen gelukkig zijn?' geen antwoord geven. Als iemand me eerst eens zou uitleggen wat gelukkig zijn over het algemeen inhoudt zou ik er nog wel eens overna kunnen denken. Ik denk wél dat iedereen blij wil zijn met de dingen die er om hem of haar heen gebeuren. En daar kan ik wel uitleg bij geven, namelijk dat je je daardoor goed voelt.
 Je goed voelen is in mijn ogen heel belangrijk, want als je je goed voelt straal je dat uit, dat breng je over op andere mensen.

Dus. Ik denk dat als alle 7 miljard mensen op deze wereld in hun hoofd houden dat ze 'gelukkig' willen zijn, er een heleboel zou veranderen in de wereld. Dan gaan mensen zich misschien iets meer met zichzelf en hun naasten bezighouden dan met het aanvallen/vermoorden/bekritiseren/tegenspreken/vervelen van andere mensen.
Bij deze stel ik jou de vraag; Ben jij gelukkig? Als je hierop volmondig 'nee' antwoord moet je daar zelf iets aan doen. Ik weet dan wel niet wat gelukkig zijn precies inhoud, maar ik weet wel dat je een hoop kan veranderen aan jezelf, als je het zou willen. Let niet zoveel op wat andere mensen vinden, jóúw mening is er eentje die telt, en al helemaal voor jou.
Mensen die denken dat ze gelukkig worden door andere mensen hebben het fout. Misschien kunnen andere mensen je je goed laten voelen, maar beslissen dat je blij bent met de dingen die je hebt of kan, kan alleen jijzelf. Dus, verbeter de wereld, begin bij jezelf!

Liefs,
Elana

Artikelquote: No one is in control of your happiness but you; therefore, you have the power to change anything about yourself or your life that you want to change. - Barbara de Angelis


Bron foto's: We heart it

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...