8 nov. 2011

Waar is die man?! #3




Vandaag alweer het derde deel van het Rome-reisverslag. Ik vind het echt leuk om deze artikels te maken, zo denk ik nog een beetje terug aan die week. Ik begin ook nu pas een beetje te beseffen wat we allemaal gedaan hebben toen, het was zó veel, dat ik me het op dat moment niet echt realiseerde denk ik. Wil je weten hoe de volgende dagen eruit zagen? Read on!



Dinsdag was een dag dat we de dingen gingen doen die we nog 'moesten' doen van de oriënterende wandeling. We zijn toen onder andere naar de Spaanse trappen en Piazza Navona gelopen, waar we gingen pinnen en even mochten rondkijken. Daarna zijn we met een omweg langs alle dure winkels een eetgelegenheid gaan zoeken. Omdat ons groepje weer eens geen tijd had voor lunchpauze zijn we met z'n allen maar een broodje gaan halen, om daarna met flink tempo door te lopen naar de Villa Borghese. Dat is ook zo'n museum waar allemaal beroemde oude kunst tentoongesteld staat, onder andere 'De roof van Proserpina', wat een prachtig beeld is, dat zó gemaakt is, dat het lijkt alsof het meisje echt weg probeert te komen uit de greep van haar ontvoerder. Hier mocht ik geen foto's maken, dus ik kan het even niet laten zien. ( ze waren trouwens overal best wel streng. Overal moest je door van die metaalpoortjes en tassencontrole enzo. ) De andere groepjes waren natuurlijk allang weer vertrokken toen wij nog in de tweede zaal met schilderijen stonden, dus dat was weer erg motiverend. Nadat we meer dan een half uur later dan de rest eindelijk klaar waren gingen we met een omweg door het park bij de Villa Borghese terug naar de stad.

Spaanse trappen
We hebben daarna onder andere de Botjeskapel ( die eigenlijk best wel scary was ), de St. Clemente ( waar ik een hele mooie presentatie over had ) en de Sylvesterkapel gezien. Na alle excursies van die dag mochten we weer eventjes doen wat we zelf wilden tot het etenstijd was. Natuurlijk waren we ver weg van de andere groepjes en waren we zo moe dat we maar weer even terug naar het hotel gingen.
Het eten was zoals iedere avond veel te veel en niet zo lekker. Voor het eten kwam er altijd een mand brood op tafel en twee flessen water ( wat nooit genoeg was voor een tafel van 10 personen) Als voorgerecht kreeg je altijd iets van Pasta ( wat ik dus meestal als hoofdgerecht nam), daarna vlees met aardappelen en doperwten ( die met de dag bruiner werden) wat ik meestal niet eens probeerde en een bordje met droge sla. Het toetje was wel altijd lekker, tiramisú, fruitsalade of ijs. Na het eten zijn teruggegaan naar het hotel waar we de presentaties voor de volgende dag gingen voorbereiden. Ik had het colosseum en eigenlijk niet heel veel zin om mijn hele avond aan mijn presentatie te besteden en maakte voor mezelf even een samenvatting voor wat ik moest gaan zeggen die volgende dag. Na ongeveer twintig minuten was ik klaar en heb ik de hele avond bij de buren op de kamer zitten kletsen, wat zoals altijd ontzettend gezellig was. Om half twaalf precies werd ons gezegd dat we ons eigen bed moesten gaan opzoeken, wat we stiekem ook niet heel erg vonden.

Woensdag zou een hele warme dag worden, hadden we ons de vorige dag laten vertellen. Die dag zouden we echter de hele dag in de volle zon over het forum gaan lopen. Onze begeleider had het geweldige idee ( eh..) om met het groepje op de Palatijn te gaan picnicken, dus ook die dag betekende het; geen lunchpauze met de andere groepjes voor ons. Ondanks dat we dat jammer vonden was het opzich wel gezellig en hebben we ons bezig gehouden met het liedje dat we moesten maken voor de bonte avond. De jongens vonden zichzelf weer eens erg grappig, en verder dan een discussie over condooms kwamen we niet. Na onze 'lunch', die eigenlijk al om 11 uur plaatsvond, gingen we naar het colosseum, waar ik mijn tweede en tevens laatste presentatie moest houden. Toen we het gezamenlijke gedeelte hadden gehad, mochten we nog een kwartier zelf rondlopen en kijken, omdat het heel druk was en we elkaar anders toch wel kwijt zouden raken. Natuurlijk moesten we ook even op de foto:

 
Jammer dat deze foto een beetje faalt, twee veel te domme toeristen maakten tegelijk een foto met twee
verschillende camera's. Maarja, alsnog wel leuk voor de sfeerimpressie.

Na het colosseum zijn we het hele forum overgewandeld, wat ik persoonlijk wel heel leuk vond. We hebben onder andere; De boog van Constantijn, de boog van Titus, de zuil van Trajanus, de Vesta tempel, de boog van maxentius en constantijn, de Lapis niger ( een graf? Nee. of toch wel? ) en het huis van Augustus gezien. Na de hele wandeling over het forum
hadden we even een uurtje vrij. Het was wel chill om eventjes te kunnen zitten, maar erg lang was het niet en iedereen was het al behoorlijk zat. Eenmaal terug bij de afspreekplek konden we kiezen uit twee excursies nog. Er was een museum in een huis, met daaropvolgend de S.M. In Aracoeli, en nog iets anders, wat veel verder lopen was en waarvan wij dachten dat het veel langer zou duren. Dat museum was echt het saaiste ooit. Er hingen bijna geen beroemde werken, het behang was lelijk ( ja, daar let ik dan weer op, tot groot plezier van onze begeleider ) en er leek geen einde aan te komen. Daarna was het een stukje teruglopen naar het laatste onderdeel van die dag: De S.M. in Aracoeli, waar je eerst een eindeloze trap voor op moest lopen. Maar ineens waren we een van de jongens kwijt, en iedereen dacht alweer "nee, moeten we helemaal terug om hem te gaan zoeken, dat wordt echt een hel", maar gelukkig kregen we te horen dat hij ons vast kwijt geraakt was bij het oversteken en dat hij de weg terug wel zou vinden. ( Maar de grap was dus; hij was even gaan zitten in het museum, in slaap gevallen en vervolgens werd hij pas wakker gemaakt toen het museum ging sluiten, haha )  Na de kerk waren we dan ein-de-lijk vrij. Zoveel tijd hadden we niet meer, maar we gingen toch nog even langs de KIKO, omdat ik nog een paar dingetjes wilde hebben. Ook Sophia en Emma lieten zich weer even gaan, en voor de tweede keer die week kwamen we met goedgevulde tasjes naar buiten. Op hetzelfde moment was een een demonstratie bezig, zodat het ontzettend lang duurde voor de bus kwam en we dus uiteindelijk maar zijn gaan lopen naar het hotel. We waren eigenlijk al een beetje laat voor het eten, dachten we, dus zijn we maar meteen doorgegaan naar het restaurant. Dit zou het laatste avondmaal worden daar, want donderdag zou je uiteten gaan met je wandelgroepje. Het restaurant was eigenlijk dicht, maar wij mochten beneden in de grote zaal zitten met zijn allen. Na het avondeten waren we vrij, voor de laatste avond. We zijn toen weer met een groepje naar trastevere gegaan, nadat we eindeloos lang moesten wachten op de bus en vervolgens iedereen misselijk werd door de omweg die de bus nam door de demonstratie.
Toen we na drie kwartier eindelijk aankwamen zijn we weer naar het terrasje van de vorige keer gegaan en hebben we daar weer wat gedronken.
We waren eventjes bang dat we het niet zouden redden, optijd terug in het hotel, maar om twee minuten voor elf stonden we binnen. We zijn vrijwel meteen naar onze kamer gegaan, want wat waren we weer moe. We hadden nog plannen om naar de buren te gaan als de leraren zouden slapen, maar om één uur zijn Emma en ik in slaap gevallen. Sophia heeft daar wel nog even gezeten, maar ook die is uiteindelijk gaan slapen.

Dit was het derde, en tevens voorlaatste deel, in deel vier komen de laatste twee dagen aan bod. Hope you liked it!

Liefs,
Elana

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...