9 jan. 2012

Uitgerust



Als deze post online komt is school alweer begonnen, maar als ik dit schrijf is het de laatste zaterdag van de vakantie. Eindelijk heb ik weer eens het gevoel dat er rust in mijn hoofd gekomen is. De mannetjes in mijn brein zijn niet meer overspannen en mijn batterij is weer helemaal opgeladen. Ik heb echt een geweldige vakantie gehad en (behalve een boek lezen voor engels) helemaal niks aan school gedaan. Ik heb me twee weken gefocust op slapen, eten, feesten en bijkletsen met de mensen die ik zo weinig spreek door school. En het heeft me zóveel goeds gedaan. Van gezellig eten met familie, bankhangen met mijn vriendje, strandritten maken en wandelen met de hond, tot feesten tot diep in de nacht, lekker gek doen met mijn lieve vriendinnetjes en 's nachts om drie uur bedenken dat het leuk is om pannenkoeken te gaan bakken, alles was even geweldig. En meestal ben ik niet echt uitgerust na de vakantie, maar dit keer heb ik het idee dat ik de komende weken gewoon voldoende energie heb om aan school te werken. En buiten dat, er staan ook nog heel wat leuke dingetjes op de planning, waar ik naar uit kan kijken.



Het hebben van rust in je hoofd is heel belangrijk voor een mens. Twee jaar geleden is er iets gebeurd waardoor dat maar weer duidelijk werd. Eigenlijk werkt je hoofd als een papierversnipperaar. Als je teveel papier in één keer door de opening wilt doen, loopt hij vast en gaat hij piepen. Ook stopt hij ermee als hij vol zit. Misschien is het een beetje een raar voorbeeld, maar het is wel zo. Zodra je teveel informatie te verwerken krijgt, of heel veel informatie gedurende een lange tijd, wordt je moe, lusteloos en vanzelf ziek. Ook heeft het uitwerkingen op je andere organen, zoals je hart, wat er mee kan stoppen als je teveel stress hebt. En daarom heb ik voor mezelf wat dingen op een rijtje gezet die ik aan moet houden als ik weer aan school begin. En die ga ik vandaag aan jullie vertellen, wie weet hebben jullie er ook wat aan :)

1. Voldoende tijd nemen voor dingen. Niet na een kwartier denken, ik ken het wel, ik snap het wel of ik kan het wel. Want ik weet uit ervaring dat dat fout gaat. Ik was al op de goede weg en dit is dus iets waar ik mee door moet gaan.
2. Huiswerk af voor het eten. Als ik een examen of groot proefwerk heb, laat ik dit even gaan, maar als ik het af heb voor het eten, heb ik daarna een paar uurtjes rust aan mijn hoofd en kan ik leuke dingen doen. Dit is beter voor je nachtrust én voor je humeur. Als je er namelijk om 11 uur 's avonds achter komt dat je je biologie stiekem niet kent, raak je gestresst en gefrustreerd.
3. Pauze nemen. Niet alleen bij het leren, maar ook bij andere dingen, gewoon even vijf minuutjes je gedachten op nul zetten. Vijf minuten maken echt niets uit voor je verdere tijdsbesteding.
4. Gaan slapen als ik dat van plan ben. Meestal ga ik, als ik in bed lig, nog even youtube, andere blogs, facebook, twitter, ping en whatsapp checken, met als gevolg dat ik eigenlijk pas een half uur ( soms nog wel eens iets langer ) later ga slapen dan ik van plan was. En dat licht van je telefoon/ipod/ipad/computer is niet goed voor je 's avonds.
5. Genieten van de kleine dingetjes, om daar na met een goed gevoel door te kunnen gaan met de wat minder leuke dingen. Een gezellig telefoongesprek, een spelletje of gewoon een avondje voor de tv met het hele gezin zijn dingen die de laatste tijd een beetje langs me heen gingen, ik was altijd bezig met dingen die ik nog moest doen. Terwijl deze dingen mijn dagen eigenlijk juist zo leuk maakten!
6. Aan mezelf denken. Als iemand aan me vraagt of we wat leuks kunnen gaan doen, ben ik snel geneigd om mee te gaan, terwijl ik geen zin heb, huiswerk moet maken, andere afspraken heb of moe ben. Ik moet vaker aan mezelf denken en me niet schuldig voelen als ik liever een middagje op bed ga liggen dan dat ik met vriendinnen naar de film ga.
7. Last, but not least; Bloggen!
In bloggen kan ik mijn ei kwijt, en ik vind het heerlijk om te schrijven. Ik merk dat ik ook tot rust kom bij  het schrijven van een artikel en dat is natuurlijk heel nice. Zo hebben jullie wat te lezen en heb ik mijn rust!

Hoe was jullie kerstvakantie?

liefs,
Elana

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...