27 mrt. 2012

Calm down..



Helaas zijn we niet allen gezegend met bepaalde eigenschappen. Tienen als je er niks voor doet, goed zijn in verstandige beslissingen maken, een rustig leventje waarbij alles vanzelf gaat, zonder problemen of onverwachtse wendingen. Maar, je moet ermee leren dealen. Stress. Stress wordt over het algemeen gezien als iets slechts, maar een beetje stress heeft zo zijn voordelen..

Stress kan ambitieuze gevoelens oproepen. Het feit dat je stress hebt (of, nerveus bent) voor iets wat je moet presteren kan heel positief werken. Het geeft namelijk aan dat je je ermee bezig houd en het dus belangrijk vind. Het moet alleen niet overheersend worden. Een beetje prestatiespanning is niet erg, en het is ook geen ramp als je je druk maakt over je wiskundeproefwerk wat niet zo goed ging. Het mag alleen niet je leven en je dagelijkse bezigheden gaan beïnvloeden, want dat heeft nadelige gevolgen. Vandaag vertel ik jullie iets over stress, mijn stressmomenten én wat tips om het tegen te gaan of om er zo snel mogelijk weer vanaf te komen.

 "Er zijn meerdere definities of omschrijvingen van stress. Soms wordt de term stress gebruikt als aanduiding van een bepaalde situatie of prikkel. Maar soms wordt onder stress ook de psychische, fysiologische en chemische veranderingen verstaan, die juist hiervan het gevolg zijn. Om verwarring tussen beide definities te voorkomen, maakt men daarom wel onderscheid tussen een stressor (de conditie die stress veroorzaakt), en de stressrespons (de reactie op de stressor). Het woord stress duidt dan op het proces dat een gevolg is van de stressor, en tegelijk aanleiding is voor de stressrespons." 

Dit wil dus zeggen dat stress eigenlijk tijdelijk of langdurig kan zijn. Stress voor een wiskundeproefwerk is niet hetzelfde als stress door een verandering die je hebt ondergaan. 
Ik ben altijd al een beetje een stresskipje geweest. Of nee, eigenlijk meer een controlfreak. Ik wil grip hebben op de situatie, ik wil weten wat me te doen staat, of hoe het ervoor staat. Onduidelijke mensen kunnen me al snel ergeren en wát kan ik slecht tegen mensen die 'ja' zeggen, maar 'nee' doen. 
De laatste tijd was het wat erger dan normaal. Ik had zó ontzettend veel stress voor school, en dat had invloed op mijn humeur en vooral op mijn gezondheid. Ik kreeg ademhalingsproblemen, voelde me steeds moeier worden, had geen motivatie meer, kortom; het ging niet zo goed. Ik besloot dat er iets moest veranderen, ben met ouders en mentrix gaan praten en vond voor mezelf iets wat opzich wel goed gaat nu. Ik moet dingen loslaten, en niet zo'n beetje ook. 
Nu zal ik op mijn beurt jullie wat tips geven, over hoe je ermee kan dealen, vooral op schoolgebied. Wie weet, misschien hebben jullie er wat aan. 

1. Laat los. Stop met leren als je jezelf bijna de haren uit je hoofd trekt omdat het niet lukt. Leg het weg, ga even een kwartiertje iets anders doen en probeer het opnieuw. Het heeft namelijk geen zin als je verder gaat, want je maakt jezelf alleen maar bozer.

2. Wat gebeurd is, is gebeurd. Dat slechte proefwerk, heel vervelend allemaal, maar je hebt het gemaakt, je hebt geen tijdsmachine en meestal werkt je leraar aankijken met puppyogen ook niet. Accepteer je cijfer en doe volgende keer nóg beter je best. ( of in mijn geval, iets minder goed je best. Als je twee minuten voor je wiskunde proefwerk nog met je uitwerkingenboek voor je hoofd loopt om nog éven iets te checken wat je allang weet ga je jezelf alleen maar opfokken. Dus niet de avond van tevoren tot half 1 wiskunde gaan doen. Werkt niet. )

3. Maak lijstjes. En dan niet zo:
- Wiskunde maken
- Latijn leren
- Engels doornemen,
Nee. Maak leuke lijstjes, zodat je ze af wílt werken. Zet er ook leuke dingetjes op, zoals:
- Artikel schrijven
- Vriendje knuffelen
- Foto's uitzoeken. 
Combineer het een beetje, je zult zien dat je trots op jezelf bent als je de lijst hebt afgewerkt.

4. Vraag iemand anders om je te 'controleren'. Die persoon hoeft heus niet als bewaker naast je bureau te staan, maar vraag gewoon of iemand je even sms't/whatsapp't/pingt/belt/langskomt om te zeggen dat je moet stoppen met leren. Spreek dan wel even een tijd af.

5. Bij een toets/so/proefwerk/tentamen of examen: Lees alles rustig door. De meeste leraren beginnen pas na 10 minuten vertelt te hebben dat je toch écht je tafel recht achter je voorganger moet zetten, maar schiet dan niet in de stress. Neem de tijd voor je opgaven, lees ze rustig door, bedenk wat je moet berekenen/formuleren en schrijf dan pas op. Je haalt een beter cijfer met driekwart GOED invullen dan alles half/ half verkeerd/snelheidsfouten etc.

Het zonnetje schijnt nu, wat ook al invloed heeft op menig humeur en dat werkt ook op je ontspanningslevel. Ga lekker een kwartiertje in de zon zitten, muziek luisteren en lekker niks doen. Wedden dat je daarna uitgerust kan leren?

En, hoe zit het met jullie stressniveau?

Liefs,
Elana

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...