12 apr. 2012

Iceland, here we come!


Iceland? IJsland? Wonen daar IJsberen? En Eskimo's? Aldus mijn vijfjarige broertje. Ja, jullie lezen het goed, ik ga naar IJsland! Tenminste, daar zit één voorwaarde aan verbonden en die houdt in dat ik dit jaar over moet gaan naar 6 Gymnasium. Benieuwd hoe dit allemaal in elkaar zit? Read on!

Onze school staat bekend om zijn vele reizen, en daaronder vallen onder andere de 'Versterkte talen-reizen', die je maakt als je een extra taal kiest vanaf de eerste ( ik doe Spaans, ik ging naar Granada, in een gastgezin in de vierde), De Romereis, de jaarlijkse 'wolkenland'reisjes ( wolkenland is een huis in de bossen van onze school, waar iedere klas, ieder jaar naartoe gaat. ) en de uitwisselingen in de vijfde en de zesde klas.

En niet zomaar uitwisselingen, nee, onder andere met Rusland, NY, Praag, Venetië, Zuid Afrika, Tel Aviv, Sevilla en IJsland. En die laatste, daar maak ik onderdeel van uit. Je mag je inschrijven voor een uitwisseling, maar voor ieder land is er maar een beperkt aantal plaatsen beschikbaar. Er wordt gekeken naar je cijfers, want je moet overgaan, je inzet en je motivatiebrief en uiteindelijk wordt er geloot.

Nu zul je je misschien wel afvragen, waarom moet ze dan persé overgaan? Het zit zo; bij een uitwisseling ga je natuurlijk het betreffende land bezoeken, maar krijg je ook iemand uit dat land in huis. Dat laatste vind volgende week plaats, er komt een IJslands meisje een week bij mij in huis wonen. De reis zelf zal plaatsvinden na de zomervakantie, voor de herfstvakantie. Als je niet overgaat, ga je dus vanzelfsprekend niet mee.

En waarom dan IJsland? Nou, Spanje, Italië en Amerika vielen voor mij al af, want daar ben ik al geweest.  In Rusland kom ik zelf nog wel een keer en Praag was mijn tweede keuze. Naar Zuid Afrika en naar Tel aviv mocht ik niet van mijn ouders en stiekem wilde ik al heel graag naar IJsland. Die natuur, die cultuur, het land, het fascineerde me eigenlijk wel.

The blue lagoon.. 
Ik vind het echt supergaaf dat mijn school dit allemaal organiseert ( het kost wel wat, dat is denk ik het grootste nadeel ) en hierdoor heb ik dus al kennisgemaakt met verschillende landen en culturen. Ik ben er in ieder geval van overtuigd dat het een superweek gaat worden, met namen die we niet eens kunnen uitspreken, mensen die nog nooit op een fiets hebben gezeten en uit een land komen waar je pas mag drinken op je 21e. Ze zijn natuurlijk allemaal nieuwschierig, want Amsterdam staat natuurlijk bekend om het vele alcoholgebruik en de drugs. Ik ben hier niet van, en we mogen ze dat eigenlijk ook niet aandoen, want ze kunnen daar helemaal niet tegen. Ook is het wel grappig, want in heel IJsland, wonen minder mensen dan in Amsterdam, dus ze zijn vooral veel rust gewend, haha.


Deze reis is een extra motivatie om nog harder mijn best te doen en te zorgen dat ik overga. Want zo'n geweldige kans wil ik niet mislopen!

Hebben jullie ook reizen en uitwisselingen op school?

Liefs,
Elana

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...