24 apr. 2012

Uitwisseling IJsland #1



Aangezien een aantal van jullie wel benieuwd waren naar een verslagje en ik het wel leuk vind om een kleine samenvatting van de week te geven, vertel ik jullie vandaag over mijn uitwisseling met IJsland. Als je niet meegekregen hebt waar het over gaat kun je even terug gaan naar dit artikel. Enjoy!

Op zaterdag 14 april 2012 stonden 30 Nederlandse 16/17/18 jarigen op schiphol te wachten op de groep scholieren uit IJsland. Na een discussie over het feit dat we niet wisten of we ze een hand moesten geven of knuffelen en drie kwartier wachten kwamen er een aantal om zich heen zoekende, verlegen kinderen de ontvangsthal ingelopen. Iedereen was een beetje zenuwachtig, en bang dat hij of zij zijn of haar IJslander niet zou herkennen. Ik herkende 'mijn' ijslandertje meteen en de ontmoeting was oké, maar een beetje vreemd. Je hebt elkaar twee maanden lang op facebook gesproken en dan zie je ze nu ineens in het echt, wat wel even wennen was. Samen met Benney en mijn vader ging ik op huis aan.
Thuis werd ze meteen besprongen door onze bijna éénjarige hond en mijn vijfjarige broertje rende als spiderman door de kamer. Na even wat gedronken te hebben gingen mijn ouders met mijn broertje de hond uitlaten en konden wij even kletsen. Ik merkte meteen dat ze een beetje verlegen was, ze stelde zelf geen vragen, maar ik bleef vrolijk door praten en langzaam maar zeker kwam het gesprek op gang.
Ze had superlief een boek over haar dorp, heel veel foldertjes en reisgidsjes en superlekker IJslands snoep voor me meegenomen, wat we natuurlijk even moesten proberen. Die avond wilde ze graag naar de MacDonalds, tot grote vreugde van mijn broertje, want die hebben ze niet in IJsland, haha.
Met z'n allen in de kantine eten op school
De eerste avond was het plan om uit te gaan, wat we ook meteen gedaan hebben. We gingen naar "Ctrl Alt Dance" in de melkweg, wat wel heel erg leuk was met de hele groep. Zij mogen in IJsland pas drinken rond hun 20/21e, dus er waren er een aantal die er flink gebruik van hebben gemaakt dat het hier al met 16 jaar mag, maar over het algemeen is alles goed gegaan. Om kwart over twee waren ze eigenlijk wel heel erg moe ( ze waren al bijna 24 uur wakker, omdat ze om 4 uur waren opgestaan ) en kwam mijn vader ( Service! ) ons ophalen, omdat hij het niet vertrouwde dat we op zaterdagnacht in een voor haar vreemde stad gingen fietsen.

De volgende dag werden ze om 11 uur bij het Anne Frank-huis verwacht, waar wij niet mee konden en we dus even twee uurtjes voor onszelf hadden. Ze waren allemaal heel verlegen, en we kwamen erachter dat het toch best vermoeiend is, zo'n uitwisseling. Het vergt gewoon heel veel energie om iemand de hele dag bezig te houden in een compleet vreemde stad. In IJsland wonen ook echt maar 300000 mensen en in Amsterdam meer dan het dubbele. Het was dus voor hun heel indrukwekkend.
De rest van de dag zijn we gaan shoppen, want dat wilden ze graag. De H&M was favoriet, want die is daar ook niet meer ( sommige hebben er meer dan 15 uur doorgebracht de afgelopen week ) maar ook de vele schoenenwinkels waren populair.
In de avond aten we bij mijn vader thuis en hebben we een filmpje gekeken, aangezien we allebei best wel heel erg moe waren en die maandag weer naar school moesten. Tussendoor kwam mijn moeder de spullen halen, aangezien we de volgende dag bij mijn moeder zouden slapen en kon ze mijn moeder en zusje dus even ontmoeten. Om 10 uur ging het licht uit, we waren doodop.

Om 9 uur moesten we maandag in de aula zijn, voor een praatje van de rector. Niet alleen onze uitwisseling, maar ook die met Rusland en die met Sevilla was aanwezig. Daarna hadden zij een paar uur les en moesten wij ook gewoon lessen volgen. Om 1 uur gingen zij weg voor een stadswandeling, waarbij wij ook niet mee mochten aangezien we met teveel waren. Mijn lessen vielen uit na 11 uur en ik ben even naar huis gegaan om vast wat eten voor te bereiden voor die avond en even uit te rusten. Pas twee dagen gehad en al helemaal doodop.
Die avond aten we op school, wat echt supergezellig was. Iedereen had wat gemaakt, er stond muziek op en iedereen was lekker met elkaar aan het kletsen. Na het eten gingen een aantal mensen naar één van de jongens uit te groep om daar nog even wat te dringen, maar mijn moeder kwam ons halen en stiekem wilden we liever thuis relaxen en kletsen. Om 9 uur gingen we naar huis, en hebben we die avond gezellig spelletjes gedaan met mijn moeder en zusje, wat leuke dingen opgezocht op internet en lekker gepraat. Ze werd steeds minder verlegen en vertelde ontzettend gave verhalen over vulkanen en speciale natuurverschijnselen in IJsland. Ik kan niet wachten om daarheen te gaan! Die dag werd het wat later, pas om half 1 deden we het licht uit. Een supergezellig dagje!
Dagmar, Hafrún, Benney, Elana, Jeske :) 

In het volgende deel vertel ik over de laatste drie daagjes! Ja, het ging ontzettend snel, ze konden helaas niet langer blijven dan tot donderdag.. :(

Liefs,
Elana

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...