18 mei 2012

9. Waarom?


Vandaag een onderwerp wat ik natuurlijk liever niet zou bespreken, maar omdat het me toch wel heel erg raakt wil ik toch graag mijn verhaal hierover kwijt. Ik heb het over pesten, gepest worden. Ik kan daar eigenlijk nog steeds met mijn hoofd niet bij. Waarom zou je iemand, hoogstwaarschijnlijk volledig onschuldig, het leven zuur maken? Dag 9, van de 30 days challenge

Het begint al op de basisschool. Kinderen in groep 1/2 die andere kinderen buiten sluiten, soms zelfs door wat ouders over andere kinderen thuis laten vallen. Mijn broertje zit in groep twee en kwam laatst thuis met de mededeling dat hij geduwd was over een bankje omdat het jongetje in kwestie zijn shirt raar vond. Er was dus geen rede voor, het kind vond het blijkbaar gewoon leuk om even zijn woede te uiten op andere kinderen. Fijn is dat.

Toen ik in groep drie zat; waren er twee kinderen die mij altijd 'Elana de pyjama' noemden. Dat vond ik toen heel erg, hoewel ik er nu wel om kan lachen. Ik werd dus niet echt gepest, maar ik voelde me er ook niet prettig bij. Toevallig kwam ik er laatst eentje tegen en kon ik het niet laten om te zeggen; "Die pyjama van toen heeft het niet slecht voormekaar hè?".
 Maar het kon erger. Er zat een jongetje bij mij in de klas, die een hekel had aan aan Marrokaans meisje uit mijn klas. Het jongetje in kwestie was heel sterk en had altijd een grote mond, dus de rest van de klas ging eigenlijk altijd met hem mee. Hij wilde haar altijd omsingelen en zei (voor jongere kinderen) hele nare dingen tegen haar. Ik heb zelf nooit echt meegedaan ( met als gevolg dat hij potloden naar mij en mijn vriendinnetjes gooide ) maar ik durfde er ook nooit wat van te zeggen. Nu baal ik daar van, want ze had het geloof ik al niet makkelijk..

Mijn zusje, een typisch voorbeeld. Altijd haar eigen ding doen, eigenwijs en goed in alles wat ze deed. Leuke reacties? Nee. Jaloezie is een groot element in het 'gaan pesten', wat eigenlijk heel vervelend is. Ik zat altijd in de stress of ze veilig thuiskwam en niet weer één van die jongetjes haar stond op te wachten. Maar ze was en is gelukkig mentaal en fysiek heel sterk, dus ze heeft het overleefd. Maar toch, het zou niet mogen..

Ook heb ik twee vriendinnen die vroeger echt ontzettend gepest zijn, van kwaad tot erger. En nu ik dit schrijf, kan ik weer net zo boos worden als toen zij het mij vertelden. Het zijn, kan ik met een gerust hart zeggen, twee van mijn beste vriendinnen en ik kan me dan ook NIET voorstellen dat er zulke zieke geesten op de wereld bestaan, die twee prachtige meisjes met geweldige karakters, zó de grond in hebben getrapt. Ik weet van allebei dat ze dit zullen lezen en ze zullen ook meteen weten dat het over hun gaat. Meisjes, ik houd van jullie
 <3

Pesters zijn meestal zelf onzeker, wordt er gezegd. Ik geloof het niet, zeker niet in alle gevallen. Sommige mensen hebben gewoon opgekropte woede die ze afreageren op slachtoffers die er totaal niks mee te maken hebben en dat vind ik nog wel het ergste. Andere mensen de dupe laten worden van jouw problemen. Kinderen zijn hard, ze zeggen meteen waar het op staat, maar dat is geen vrijbrief om het meisje dat er nét iets anders uit ziet, of het jongetje met die sokken in zijn sandalen uit te schelden. Want dat doet pijn, heel veel pijn.

Oh, en dan nog iets, waar ik echt niet tegen kan. Mensen die zeggen "Ja, het is maar (naam x), daar moet je je niks van aantrekken". Ja, ho eens even, dat doe je toch wel. Dat is hetzelfde principe als "denk eens niet aan een roze olifant". Wat ga je dan doen? Juist.
Ik heb dat zelf een tijdje gehad met een jongen, die maar bleef roepen dat ik dik was, en lelijk, en veel te klein en blablabla. Ik heb toen altijd gedaan alsof het me niks deed, maar stiekem, diep vanbinnen vond ik het verschrikkelijk. Er kunnen duizend mensen zijn die zeggen dat je beeldschoon bent, maar die ene die het tegendeel beweert, doet het hem. Hij is er mee gestopt, gelukkig, maar soms denk ik er nog wel eens aan. Gelukkig heb ik zat mensen waarvan ik wéét dat ze menen dat ik wél wat waard ben, en dat doet me heel veel goeds.

Dus, om alles even kort samen te vatten. Verbeter de wereld, begin bij jezelf! En als iedereen nou voor één keer die bananen uit zijn oren haalt, wordt de wereld misschien een stukje mooier..

Wat vinden jullie ervan?

Liefs,
Elana

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...