1 jun. 2012

12. Geheimen.



Je beste vriendin is verliefd op die jongen uit jouw natuurkundecluster waar je óók nog naast zit en mee afspreekt voor een PO. Vertel je het hem? Je ziet het vriendje van een vriendin zoenen met een ander. Spreek je hem of haar aan? Een meisje uit je klas vertelt je in een goed gesprek een persoonlijk geheim. Vertel je dat aan je beste vriendin? Geheimen. Iedereen heeft ze, niet iedereen kan ze voor zich houden. En dat is begrijpelijk, want over bepaalde dingen wil je niet alleen in je eentje nadenken. Op dag 12 van de 30 dagen challenge vertel ik mijn verhaal over het hebben, bewaren en vertellen van geheimen.



Sommige geheimpjes zijn niet zo heel erg. Het stelen van snoepjes uit de kast als je klein bent, het perongeluk vies maken van je vaders shirt en het niet zeggen, kleine geheimpjes die je makkelijk voor je kunt houden als je dat zou willen. Maar soms gaat het verder dan dat..

Vreemdgaan, vreemd zíen gaan, eigenlijk niet meer verliefd zijn, allemaal dingen die je liever niet als enige weet. Beste vrienden zijn meestal de mensen aan wie je dat soort dingen het snelst zou vertellen, maar wat als zij hun mond niet kunnen houden? Eigenlijk is het net als gokken. Als je geluk hebt, is die vriend(in) voor 100% te vertrouwen en zal hij of zij niks zeggen, maar als je pech hebt staat het de volgende dag op facebook of weet de persoon waarover het gaat het al. Dat soort dingen zijn heel naar en kunnen veel kapot maken.
Maar aan de andere kant, soms hebben mensen het recht om te weten waar ze aan toe zijn. Als vriendje van meisje x ieder weekend met 4 verschillende meisjes zoent lijkt het handig het haar te vertellen. Maar toch, het blijft naar. En als je het dan vertelt, vertel het dan tactisch. Of praat eerst met de persoon die fout is geweest en vraag hem of haar of hij het zelf zou willen vertellen. Dwing niemand, en ga vooral niet schreeuwen zodat je de schade beperkt tot de persoon waar je mee praat.

Persoonlijke geheimen kun je meestal ook maar beter voor je houden. Bij sommige mensen, ik ken het gevoel, weet je heel erg zeker dat ze sommige dingen aan niemand zullen vertellen. Ik denk dat het gevoel van 100% vertrouwen in een persoon heel fijn is. En als ze dan ook nog goed advies geven, luisteren en het helemaal voor zichzelf houden, weet je dat je een hele goede hebt aan hem of haar.

Ik moet heel eerlijk zeggen, ik ben ook niet zo goed in het voor mezelf houden van geheimen, behalve van de personen waarvan ik weet dat zij mijn geheimen ook nooit zullen doorvertellen. Ik durf te zeggen dat er op deze wereld een heel klein aantal mensen rondlopen die vrijwel álles van me weten. Aan de ene kant maakt dat me kwetsbaar, maar ik ken deze personen zo goed dat ik weet dat ze sommige dingen gewoon voor zich zullen houden, en op mijn beurt weet ik ook weer dingen van hen die vrijwel niemand anders weet.  Ik denk dat de mensen waarover ik het heb heel goed weten dat ik het over hen heb. Toevallig weet ik dat ze dit lezen, dus bij deze, haha.  Ik kan dingen in mijn eentje moeilijk verwerken, ik praat heel graag over problemen. Als een "gewone" vriendin me iets vertelt, en ik zit daarmee, zal ik het met hen bespreken, omdat ik weet dat ze er toch verder niks mee doen en me alleen maar willen helpen als ik ergens mee zit. Natuurlijk, sommige dingen hoeven andere mensen ook gewoon niet te weten, maar dat is ook prima. Het zou een beetje saai zijn als iedereen alles van elkaar zou weten. Misschien is dit niet het beeld van de ideale vriendin, maar met een groter aantal vrienden is het gewoon lastig om alles voor je te houden. Ik denk dat meerendeel dit ook wel weet, en me misschien sommige dingen daarom niet zullen vertellen, maar dat maakt me eigenlijk niet zoveel uit. Wat niet weet, wat niet deert zeg ik altijd  maar.

Kortom, grenzen stellen bij het vertellen van geheimen voor jezelf is heel belangrijk. Vertel jij snel iets door en weet je dat van jezelf? Zeg dit dan eerlijk tegen de persoon die zijn problemen over je wil uitstorten. Zo weet je dat je in ieder geval geen schade aanricht zonder dat je dat wil. En denk eerst even GOED na, voor je iets vertelt. Voor je het weet verpest je een relatie, vriendschap of persoon en dat is helemaal niet de bedoeling. Kwets ook geen mensen onnodig, zelfs al mag je ze niet. Impulsacties zijn ook niet echt heel bevorderlijk voor de gevolgen. Denk. Na.

Waar liggen jullie grenzen, wanneer zullen jullie iets wel of juist niet vertellen? 

Liefs,
Elana

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...