16 jun. 2012

13. Vroeger..

Tumblr_ld2lu3czzu1qdrgf4o1_500_large
Toen alles nog makkelijk was. Toen ik 5 minuten moest lopen naar school, mijn grootste zorg mijn paard was, ik geen huiswerk had en uren met polly en sleigh dieren kon spelen. Tot mijn 12e heb ik dat gedaan, tot ik naar de middelbare school ging. Een mobiele telefoon kreeg ik in groep acht, ik kon er alleen mee bellen en smssen, wat ik niet zoveel deed aangezien mijn vriendinnetjes allemaal gewoon een huistelefoon hadden en ik liever met ze afsprak. Ik ben nu 17, 5 jaar geleden dus, en er is zoveel veranderd...

Het is echt bizar wat voor dingen ik dagelijks aan me voorbij zie en hoor komen. Kinderen uit groep 5 met een Blackberry, kinderen van twaalf die bezig zijn met alcohol, seks hebben en drugs gebruiken. Ik snap dat echt niet. Serieus hoor, in die afgelopen 5 jaar is er een hoop veranderd.
Toen ik net op de middelbare school kwam wist ik totaal niet wat me te wachten stond. Fietsen met muziek was uit den boze, en met mijn uitklapbare motorola was ik zeker niet een van de weinigen die niks gaf om een mobiele telefoon. Ik vond het stoer dat ik er foto's mee kon maken, maar verder gebruikte ik dat ding eigenlijk niet zo.
Nu zie ik de hele brugklas met smartphones, wat natuurlijk opzich niet heel raar is. Maar dan kijk je verder, en ook op de basisscholen lopen er veel kinderen mee. En dat vind ik dus eigenlijk heel raar. Ik vind dat je tot een bepaalde leeftijd gewoon niet bezig hoort te zijn met dat soort dingen, gewoon kunnen genieten van een rustige omgeving thuis, en niet al de hele dag omringd zijn door stressfactoren van buitenaf. De hele dag bereikbaar zijn is vermoeiend, en al helemaal met wat jongere kinderen die daar gewoon wat minder goed mee om kunnen gaan.
2646729545_1b15d9b8e9_z_largeLaatst ging ik met mijn vaste uitgaansgroepje uit en voor de grap gingen we kijken hoe jong de jongste persoon zou zijn die we tegen zouden komen. 13. en een half, kwam er brutaal achteraan. Twee meisjes, gekleed in minirokjes en dunne vestjes. En ze wilden graag bier, en zoenen.
Sorry, maar dan doe je als ouder toch ook iets fout? Wat er wel niet allemaal mis kan gaan, twee meisjes alleen is al geen pretje (dat vinden mijn ouders ook niet goed) en al helemaal op die leeftijd niet.
Zó zonde, het is echt niet dat ik ze geen leuke tijd gun, helemaal niet. Maar ik denk gewoon dat uitgaan niet leuk is op die leeftijd. Ik vond mezelf als zestienjarige altijd al een beetje jong en denk eigenlijk dat het pas écht leuk is in je studententijd. Ik ga uit omdat ik een ontzettend leuke vriendengroep heb met wie het ook altijd leuk is in de stad 's avonds. Maar met hetzelfde plezier zitten we met z'n allen thuis een film te kijken, zo makkelijk gaat dat.
Hetzelfde met drank, drugs en ja, ook seks. Ik weet nog wel dat ik in de derde zat en dat een jongen uit mijn klas toen voor het eerst ging blowen. Ik was daar zó van onder de indruk, ik vond dat best wel heftig. Maar vooral hier in Amsterdam, is het nu eigenlijk heel normaal dat je blowt, ook op jongere leeftijd.
Waarschijnlijk gaat de alcoholgrens naar 18 jaar en ik ben daar wel blij om. Ik kan leven zonder, een wijntje of af en toe een cocktailtje vind ik best lekker, maar ik zie er niet zoveel in om elk weekend stomdronken door de stad te lopen. En al die berichten over die jonge tieners die in het ziekenhuis liggen omdat ze teveel hebben gedronken... ik schrik daar echt van.
En ik probeer nu niet de wijze 'oudere' uit te hangen, want ik ben natuurlijk ook pas 17, maar ik deel gewoon even mijn mening en belevenissen met jullie, zoals altijd.

Omdat ik weet dat ik ook heel wat jongere lezers heb ben ik wel benieuwd of jullie dit ook zo ervaren of dat het vooral alleen in Amsterdam zo is.
Liefs,
Elana

18 opmerkingen:

  1. Ik vind het ook wel prima dat de alcoholgrens naar 18 jaar gaat, misschien dat sommige leeftijdsgenoten van mij dan eens wakker worden.. En ook zonde dat kleine meisjes van 13,14,15 het zo stoer vinden om alcohol te drinken, ze weten niet wat ze zeggen. ;) goed artikel elana!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik heb hier ook al eens een artikel over gemaakt geloof ik en ik weet precies wat je bedoeld. mijn jongste zusje is negen en zij heeft een jongetje in de klas van wie de moeder bijna elke drie maanden opnieuw trouwt. dat jongetje krijgt absoluut geen aandacht thuis en hij drinkt dan nu ook al en heeft altijd een zakmes bij zich. HIJ IS NEGEN! en bij mijn iets oudere zusje in de klas, groep acht, heeft iedereen een mobiel, dan al niet een blackberry. mijn zusje heeft geen mobiel, alleen maar omdat mijn ouders zo verstandig zijn te weten dat je er in groep acht in principe nog geen nodig hebt.
    wat jij zegt, kinderen waren vroeger echt veel gelukiger, omdat ze toen nog kinderen waren. ik ben echt bang dat over twintig jaar het normaal is als kinderen van vier hun eerste sigaret proberen.
    liefs.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel mooi geschreven, ik vind het helemaal kloppen. Mijn zusje is zeven,en zeurt zo nu en dan ook al om een telefoon...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ben het echt met je eens.
    Ik heb weleens gezien dat een kind van 7 jaar met een mobiele telefoon had, vind dit toch raar.
    Zelf kreeg ik mijn eerste mobiel pas toen ik naar het voortgezet onderwijs ging, dus met 12 jaar.
    Tegenwoordig zijn de kinderen overal vroeger bij, en met sommige dingen veel te vroeg vind ik.
    Een kind moet wel een kind kunnen zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Echt heel goed geschreven! En je hebt wel gelijk hoor, al denk ik dat het daar meer is dan hier waar ik woon. Ik heb zelf een iPhone, zit in groep acht, ik bel en sms nooit maar maak wel veel foto's. Dat vind ik dan nog wel kunnen maar mijn zusje van 10 die nu misschien een Blackberry van mijn tante krijgt, ik erger me daar een beetje aan. Ik ken wel meer kinderen van 10 met zo'n ding.. Er is veel veranderd inderdaad.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Goed geschreven, ik zit me daar soms ook echt aan te ergeren hoe alles zo veranderd is sinds ik klein was... Kinderen zijn nu veel verwender en hebben alles wat ze willen hoor...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Goed geschreven!
    Ik ben het helemaal met je eens.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik snap helemaal wat je bedoelt, voor mijn huis is een grasveldje waar veel kinderen voetballen en spelen. Als ik dan wel eens uit het raam kijk en het is lekker weer, dan zie ik allemaal kinderen uit groep 7 of 8 gok ik, met hun geweldige telefoon stoer zitten doen op het enige bankje wat daar staat. Terwijl toen ik van die leeftijd was, deed ik totaal andere dingen en nu nog steeds.
    En over drugs en alchohol. Ik zit dus op een Gymnasium, maar dat laat zeker niet weg dat er niet wordt gedronken en drugs wordt gebruikt. Als ik verhalen hoor over bepaalde mensen uit mijn klas, dan schrik ik daar gewoon van. Ik snap gewoon niet hoe ze zoiets voor elkaar krijgen. En ook dat hun ouders dat toestaan. Maar goed dat zijn mijn zaken niet...
    xoxo

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ken het helemaal, misschien een beetje verkeerd gedacht (ik zit ook op een gymnasium) dat ik af en toe denk hoe het er op een school met een wat lager niveau dan wel niet aantoe gaat..
      Liefs,
      xx

      Verwijderen
  9. er is inderdaad heel veel veranderd! ik ben het compleet met je eens. x

    BeantwoordenVerwijderen
  10. heel goed geschreven, en ja, er is veel veranderd.
    jongens van in het 3de middelbaar lopen op mijn school rond met bier want dat is stoer, en spannend omdat ze niet gepakt willen worden. meisjes van 12 die uitgaan en alcohol drinken, ik begrijp het allemaal niet. en ik hoop dat het niet verergert maar ik vrees er helaas voor. x

    BeantwoordenVerwijderen
  11. hahaha, ik moet opeens denken aan die avond, dat Joris toen nog heel slim zei; ja, dan moet je naar hardrockcafé,daar heb je leuke jongens en dat ze toen daarheen gingen -___-
    Mooi geschreven weer Elaan <3

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Zo ervaar ik het ook heel erg. Steeds vroeger "volwassen" willen worden, maar dan eigenlijk op een heel onvolwassen manier.
    Goed artikel!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. erg goed geschreven. niks is meer hetzelfde.. xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Alles is anders geworden! Ik merk het ook zo ontzettend.. Vijf jaar geleden? Volgens mij hadden we toen zo'n simpel mobieltje en echt nog geen dikke social media op je mobiel? Ik kan me zelfs nog herinneren van toen ik 9 was, toen had ik nog geen msn, facebook e.d. hoor! Nu een kind van 9 jaar.. Het is zo anders! Je ziet ze de grootste woorden over straat roepen, beetje stoer doen.. In onze tijd ( 5 jaar geleden ) was dat toen echt nog niet zo.. Time flies, maar hier moeten we gewoon in mee gaan! We kunnen niet blijven hangen, hoe het vroeger ging. Alles is tegenwoordig echt anders. Onwijs goed geschreven, Elana! Respect voor dit artikel. xxxx

    BeantwoordenVerwijderen
  15. mooi artikel.
    en inderdaad de kinderen en de wereld veranderen

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Goed geschreven!

    xx, http://chanelscwonderland.blogspot.nl/

    BeantwoordenVerwijderen

Thanks for reading! Ik vind het leuk om jullie meningen te horen en ik probeer zo snel mogelijk ook op jouw blog te kijken!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...