7 jul. 2012

15. Nee!

Tumblr_lz2gxfhttl1r5g3zoo1_400_large


Tegen dat meisje dat voor de zoveelste keer je huiswerk wil overschrijven, tegen je zusje die iedere ochtend komt vragen of ze kleding van je mag lenen, tegen die jongen die nét iets meer van plan was dan jij en tegen nog een heleboel andere mensen die die 'nee' ontzettend verdienen. Simple as can be. Dacht je. Het is lastig om nee te zeggen, al helemaal tegen mensen die je het liefst alleen maar bevestigende antwoorden geeft, maar soms moet het. Trust me.



NEE. Drie letters, één lettergreep, één woord en zo gezegd. Maar heel vaak zou je dat woord helemaal niet zeggen. Omdat je niet durft, niet wil, niet kan of niet mag. Maar waarom nou niet?
Ik moet eerlijk zeggen, soms vind ik het gewoon fijner om 's middags op de bank te zitten dan dat ik voor de zoveelste keer met vriendinnen koffie ga drinken of de stad in ga. Gewoon, omdat tijd voor jezelf belangrijk is en ik zo het allerbest even mijn gedachtes op een rijtje kan zetten. Maar er is altijd wel iemand die je nét op die dag dat je zo'n relaxmiddagje ingepland had met van die puppyoogjes vraagt of je niet even mee wil naar die winkel of dat café.
En dan weet ik alweer precies hoe het gaat, dan vind ik het lullig om nee te zeggen en ga ik mee. Of ik verzin dat ik heel snel mijn hond moet uitlaten om dan toch nog naar huis te kunnen. Eerlijk? Nee. Maar soms moet je jezelf ook gewoon even op de eerste plaats zetten.

Dit zijn nog situaties waar je later om kan lachen. Er bestaan echter ook situaties die vervelende gevolgen kunnen hebben als je dat nee-woordje niet optijd uitspreekt. Je hoeft het trouwens ook niet uit te spreken, er bestaan genoeg manieren om iemand duidelijk te maken dat je iets echt (nog) niet wilt. En neem van mij aan, doe dit alsjeblieft. Ikzelf ben vrij goed in anderen mijn grenzen laten weten, maar ik heb vriendinnen die dit absoluut niet kunnen en daarom nogal vatbaar zijn voor mensen die daar maar wat graag misbruik van maken en dat is zo zonde.

Ik vind nee zeggen op de meeste vlakken niet moeilijk, integendeel. Maar op sommige vlakken, bijvoorbeeld de puppy-oogige vriendin, de wanhopige mentrix die vraagt of je mee wil doen aan de grammar olympics omdat er plots eentje ziek is geworden terwijl ze weet dat je eigenlijk geen tijd hebt, mijn theaterdocent die de meest fascinerende maar vreselijke rollen voor me bedenkt en mijn broertje die vraagt of ik vier op een rij met hem wil spelen. Want als ik dan nee zeg, voel ik me schuldig. Daar heb je het dus al.
Tumblr_m0kvow4okn1r6u05ro1_500_large
Haha, deze vond ik gewoon heel grappig ;)

Schuldgevoelens zijn niet echt heel relaxed, ik denk dat ik niet alleen voor mezelf spreek als ik dit zo zeg. Je voelt je meteen niet lekker meer, je concentratie is weg en eigenlijk kan je alleen maar denken aan de 'verkeerde' beslissing die je genomen hebt. Maar bedenk dan, er was een reden voor het feit dat het zo gelopen is, dus er zal vast ook wel iets goeds aan zijn.
Everything happens for a reason, en zo is het maar net.

Hoe goed zijn jullie met het woordje "nee"?
Liefs,
Elana

23 opmerkingen:

  1. Eerder had ik veel moeite om nee te zeggen, maar tegenwoordig gaat het best makkelijk! Ik doe geen dingen meer die ik niet wil!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi geschreven,ik heb er wat moeite mee gehad, maar nu niet meer gelukkig!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit heb je echt goed geschreven. Nu ik er zo over nadenk zeg ik ook niet vaak nee.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. dit is zo'n handig artikel, en ik heb er enorm last van.
    als iets me echt niet aanstaat of als iemand misbruik van me probeert te maken, zeg ik sowieso neen. maar in de gevallen van vriendinnen die iets vragen, van huiswerk over schrijven of dingen kopiëren, ik zeg altijd ja, omdat ik geen nee durf zeggen. of ik verzin inderdaad smoesjes, wat ook niet echt goed is.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heel goed geschreven! Ik zeg eigenlijk best makkelijk 'nee'. Als ik echt iets niet wil is het bij mij dan ook echt nee & blijft het nee. Alleen als ik wel iets wil, maar het mag niet & om dan nee te zeggen, verschrikkelijk! Het ligt er vaak aan in welke situatie je zit. Maar als het om jezelf gaat, dan moet je nee kunnen zeggen!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. echt heel mooi geschreven! ik zeg ook niet vaak nee..

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Haha, die foto is echt wel grappig! Ik zeg af en toe eens nee, maar soms wil ook gewoon echt eens vriendelijk zijn en dan... ja. Leuk artikel wel! ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Erg goed geschreven!
    Vroeger durfde ik nooit 'nee' tegen klasgenootjes enzo te zeggen, omdat ik bang was dat ze me dan niet meer aardig vonden :P
    Nu kan ik het gelukkig een stuk beter en heb ik er niet echt moeite meer mee :)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Goed geschreven! Ik vind het ook moeilijk om soms nee te zeggen, tegen mn familie niet, maar op school met sommige projecten vind ik het nog wel eens lastig!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Een erg leuke post !!
    super leuk om te lezen xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet snel nee zeg. Maar als het moet, doe ik het wel. Mooie post!

    Liefs,xx

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mooi geschreven en je hebt helemaal gelijk! Toen ik klein was kon ik absoluut geen nee zeggen en het heeft soms echt hele nare gevolgen gehad, sommige dingen heeft zelfs voor trauma's gezorgd. En gisteren had ik weer zo'n situatie. Een jongen vraagt al een jaar lang heel vaak aan me om af te spreken, maar ik wilde het niet ( om vele redenen ) maar gisteren had ik besloten om eerlijk te zijn en 'nee' te zeggen. Ik probeerde het zo netjes mogelijk te zeggen, want ik wil niemand kwetsen. En er is juist iets positiefs gebeurd, ik vond hem eerst vreselijk.. arrogant.. vervelend.. ik had geen goed woord voor hem over en nu we gepraat hebben over hoe ik over hem dacht ( want hij wilde perse weten waarom niet ) heb ik gezien dat die aardiger is dan ik dacht - ik denk niet dat hij een jongen is waar ik verliefd op kan worden haha, maar hij is oke! Dus het hoeft niet altijd nare gevolgen te hebben en doordat ik voort steeds vaker nee zeg, kom ik ook niet meer zo in de problemen, omdat ik inderdaad ook 'puppy-oogige' vriendinnen heb en als ik me niet lekker voel of geen zin heb, ben ik daar voort gewoon eerlijk in anders zeg ik uiteindelijk toch af, of ga ik met een rot gevoel mee!

    Liefs.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wow, best wel een herkenbaar verhaal, ik denk ook wel eens dat sommige mensen heel anders zijn terwijl ik ze dan nog niet eens ken.. Goed dat je toch met die jongen bent gaan praten, zo worden jullie er allebei beter van :)
      Heel erg bedankt voor je reactie!
      Liefs,
      xx

      Verwijderen
  13. Goed geschreven, en helemaal waar! Ik merk zelf ook dat als ik niet zo'n zin heb het huis uit te gaan, maar eigenlijk niets anders te doen heb, ik vaak de noodzaak voel om een smoesje te verzinnen.. Terwijl het eigenlijk best oké is om gewoon te zeggen dat je geen zin hebt, toch ;)?

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Af en toe moet je gewoon nee zeggen voor jezelf!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Je moet weten waar je grenzen liggen. Als je altijd maar ja zegt, dan verwachten mensen bij de 10e keer als ze je iets vragen ook ja. Als je gewoon af en toe eens nee zegt. Dan is dat niet zo erg en vinden anderen dat ook niet erg.
    Goed geschreven.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Leuke post, en het klopt precies! Beter een beetje bot overkomen en iemand beledigen dan later een rotgevoel hebben. x

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Het klopt echt helemaal wat je zegt. En eerlijk is eerlijk, ik ben er alles behalve goed in om Nee tegen iemand te zeggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. hé, dit herken ik! in de vakantie zit iedereen daar van: 'oh yeah, vakantie, nu kunnen we heeeeel vaak afspreken' en ik zit daar van:'ja... tja.' ik vind het heel gezellig om te gaan shoppen of een film kijken of wat dan ook met vriendinnen, en ik doe het ook graag, daar niet van, maar ik soms ben ik liever gewoon alleen thuis. jammer dat veel mensen daar geen begrip voor op kunnen brengen. daarom vind ik dit een topartikel! liefs.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. wat een inspirerend artikel (:
    zelf zeg ik rap nee als ik iets niet wil maar dat ligt er meer aan of ik de persoon
    in kwestie goed ken of niet ,want ik zeg rapper nee tegen een vriend(in) als tegen een wildvreemde maar dat lijkt me logisch of zit ik fout ?

    liefs.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Dit heb je weer heel goed geschreven. Ik vind het soms moeilijk om nee te zeggen. Vooral ook omdat ik denk dat als ik nee zeg, mensen mij niet meer aardig vinden. En ik vind dat eigenlijk heel belangrijk.
    xoxo

    BeantwoordenVerwijderen

Thanks for reading! Ik vind het leuk om jullie meningen te horen en ik probeer zo snel mogelijk ook op jouw blog te kijken!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...